Stazama domovine: Prenjska Poljica sa Ravni

Kažu najozbiljnija nam planina u domovini. Možda tome doprinosi i njegovih jedanaest vrhova koji su preko 2.000m nmv, ali sigurno brojevi nisu presudni jer ih Čvrsnica ima petnaest a Volujak šesnaest!

Pored tih od preko dvije hiljade ima veliki broj nižih ali ne i manje privlačnih vrhova. Ništa manje privlačne nisu ni doline. U jednoj od prethodnih emisija bili smo u divnoj Tisovici, a danas tražimo skrivenu dolinu Poljica.

U ovoj emisiji Stazama Domovine još jednom vas vodimo na planinu Prenj, tačnije u njenu dolinu Poljica. Smještena je između Vjetrenih Brda, Velikog Kapljuča, Pritresa, Ovče i Lupoglava.

U Poljica će nas povesti naš današnji gost koji dobro poznaje taj prostor jer, ne samo da živi u njegovom podnožju nego je i strastveni planinar, zaljubljenik u Prenj a uz to i član Gorske službe spašavanja: planinar Džemal Ćesir, aktivan član gorske službe spašavanja, planinarski vodič.

Pristup vozilom do polazne tačke odakle kreće staza za Poljica je iz Salakovca. Na dvanaestom kilometru magistralnog puta M17 od Mostara prema Sarajevu u mjestu Salakovac se odvajamo desno idući iz pravca Mostara. Iz pravca Sarajeva bi to bilo PRVO skretanje LIJEVO, nakon Hidroelektrane Salakovac. Prolazimo kroz naselje Prigrađani i nakon 3.2 kilometra vožnje odvajamo se lijevo prema Ravnima, to je plato nadmorske visine od 600 do 700 metra iznad mora. Od raskršća prema platou Ravni se vozimo 4.2 kilometra uskim asfaltnim putem koji se nastavlja sa 2,2 kilometra solidnog makadamskog puta. Stižemo do naselja Nazdrajića mahala. Auto ostavljamo kod harema prije samog naselja.

Na tom putu koji prođosmo vide se ruševine. Nekada je cijeli prostor bio naseljen. Nakon posljednjeg rata naselje nije obnovljeno. Kada bi nastavili cestom od mezarja ubrzo bi stigli u Nazdrajića mahalu a nepun kilometar dalje su ostaci sela Lojpur. Stazom na koju smo se uputili postoji mogućnost daljnje vožnje do 1 kilometar gdje postoji prostor za parking ali samo sa terenskim vozilom jer je put u lošijem stanju. Zbog toga ostavljamo vozila kod mezarja. Odavde nas staza vodi pedesetak metara natrag od mjesta gdje smo ostavili vozila na raskrsnicu sa oznakama za MTB puteve, na kojoj idemo lijevo. Put nastavljamo po lošijem makadamskom putu koji vodi do sela Ledenica.

Nakon 700-800 metara staza se odvaja lijevo i šumskim putem kroz gustu šumu Jasena, Graba i Hrasta medunca nastavljamo da se penjemo prema Kapljuču. Na odvajanju staze se nalaze pašnjaci na kojima se mogu nalaziti krave i povremeno konji stočara sa Ledenica. Pri kraju šumskog puta u prelazu na stazu treba tražiti na rijetke kupe koje su jedina markacija, a tokom ljetnih mjeseci su teško uočljive. Izlaskom iz šume staza nastavlja strmim kamenjarom a mi pratimo padinu prema Sjenokosima odakle se pruža pogled prema Bjelopoljskoj kotlini i Veležu na južnoj strani, Čabulji na zapadu, Ovči na sjeveru i padinama Velikog Kapljuča i Malih Vršina na sjeveroistoku i istoku. Da napomenem da je staza odavde do kontejnera u Poljicama markirana.

Naziv lokaliteta Sjenokos govori o kakvom terenu se radi. Nekadašnji pašnjaci, pa i prostor na kojem se lokalno stanovništvo opskrbljivalo sijenom. Na Sjenokosima se može otići do ivice kanjona Pritres koji se spušta od Poljica do Mostarske Bijele. Pritres je morena lednika koji je prekrivao prostor Poljica u glacijalnom dobu.

Pogled na Pritres ostavlja bez daha. Na satelitskim snimcima se čini kao najdublji ožiljak u prenjskim terenima. I to od sredine Prenja do jugozapadnih padina.

Krećemo se pravcem jugozapad-sjeveroistok do na Kapljuč. Od Sjenokosa se penjemo dalje do Kapka. Jedino se Na tom mjestu se može spustiti ili ispeti iz kanjona Pritres. Ovaj prolaz je urezan kroz stijenu sa kratkim policama i obrastao četinarskom šumom i ne preporučuje se penjanje ili spuštanje licima koja ne poznaju tehnike penjanja. Staza nas dalje vodi na plato Kapljuč (Ploče) koji je najvisočija tačka staze, 1690 metara iznad mora.

Na ovom platou se nalazi nekoliko pukotina u stijenama dugih desetak i širokih nekoliko metara sa dubinom i do desetak metara koje u zavisnosti od zime znaju na svom dnu zadržavati snijeg tokom cijele godine. Isto tako odavde se pruža predivan pogled na sve strane. Posebno na Ovču, Lupoglav i Vjetrena brda koja okružuju Poljica, na padine Velikog Kapljuča, Male i Velike Vršine i naravno greben Veleži, Porim, Velika i Mala Rujišta, Čabulju i Bjelopoljsku kotlinu ispod.

Nanosi snijega mogu potpuno prekriti jame tako da se uopšte ne mogu vidjeti a njihova dubina od po desetak metara bi mogla biti vrlo opasna pa i smrtonosna u slučaju propadanja.

Staza se dalje spušta kraj izvora Kapala, na kojem se voda može nakapati u posudu kao što mu ime kaže. Ovaj izvor u ljetnim mjesecima zna presušiti. A zimi je prostor prekriven ledom.

Dalje... u emisiji :)

Category: Audio emisijeHits: 1887
Vote now
5.0/5 (1 votes)

RTV IZ-e "BIR" je institucija koja se bavi proizvodnjom radijskog i televizijskog programa.